NOD

NOD
NOD-huset i November

onsdag 20 november 2013

SSIS Lan 2013

Traditioner är viktigt, även på en icke-traditionell skola. Viktigt för att vi ska bygga upp en känsla av att vi är en skola, av samhörighet. Jag personligen är inte världens mest traditionsbundna person - men det finns ett stort värde i att ha dessa saker. Så vilken tradition startar man på ett nytt tekniskt gymnasium? Ett LAN förstås! Elevernas planerade förstås själva (inom de ramar som vi satte - vi är trots allt ansvariga). 24 timmar av att göra saker tillsammans med datorer, ge eleverna chansen att besegra rektorn på deras egen hemmaplan :-)

Jag kunde tyvärr inte själv stanna över natten, men spenderade några timmar på fredagskvällen där. Nu är jag förstås - i spelvärlden åtminstone - otroligt gammal med mina 33 år. Jag minns ju internet innan det var grafiskt (typ). Jag minns när onlinespel (då i form av MUDar) bestod av enbart text. Så jag valde att bejaka denna fantastiska ålderdom och satte mig och spelade Syndicate medan jag väntade på installationen av mer sociala spel (till skillnad från eleverna tog jag inte med mig min monsterdator hemifrån).

Det var ordentliga datorer. Många skärmar. Mycket kolhydrater. En Xbox uppkopplad till projektorn.

När jag själv gick i gymnasiet var det Quake som gällde. Det var spelet som vi satt och spelade i skolan efter det att lektionerna var slut. Det var ett skönt sätt att släppa det intellektuella, att bara få reagera på vad som hände på skärmen. Men 15 år av att inte spela den typen av spel gör en del med ens reflexer, och jag dog. Och dog igen. Och igen. Och igen.

Allt som allt tror jag ändå att vi är rätt nöjda med LAN 2013. Det var en bra början. Nästa år får det nog bli ett ordentligt LAN för mig. Och då ska vi ha med de saker som vi missade i år. Och en fruktkorg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar