NOD

NOD
NOD-huset i November

fredag 1 november 2013

När eleverna är borta dansar lärarna på bordet...

...eller så sitter vi och jobbar med hemsidan, planerar nästa års flytt och sådant. Det är mycket jobb på en nystartad skola som man kanske inte tänker på om man inte är i det. Att bygga upp en bra hemsida går inte på ett par timmar. Att skapa marknadsföringsmaterial tar tid, tanke och diskussion. Det finns aldrig så mycket tid som man skulle behöva, men jag är ändå ganska nöjd med vad vi åstadkommit så här långt.

I måndags var det utbildningsdag för stadens lärare, och så stod jag och föreläste två pass om hur man kan arbeta med Googles verktyg för ett gäng lärare. Ganska nöjd med dagen, och det verkar som att åhörarna var det också. Det tar 70 år att ändra en skolkultur, var det så? Vi bygger en från grunden nu, och jag tror att vi som land måste jobba på att utvecklas snabbare inom skolvärlden. För samhällets skull, för elevernas skull, men också mycket för lärarnas skull. De krav som ställs av samhälle, näringsliv, framtiden, politiker, elever, föräldrar och andra intressenter i skolans värld, är väldigt svåra att få ihop. Det blir en enorm dissonans, som orsakar mycket av den stress som lärare erfar. Och som hindrar en pedagogisk utveckling mot en bättre skola och en bättre arbetssituation.

Och nu börjar nervositeten inför gymnasiemässan och det verkliga arbetet med markandsföringen att infinna sig. Jag är inte orolig för att vi inte ska få elever - den här skolan behövs, och jag tror att om vi bara får ut informationen om vad skolan är, så kommer vi fylla platserna. Men ett utav teknikbranschens största bekymmer är den otroligt ojämna könsfördelningen. Företagen skriker efter kvinnliga medarbetare, och om det ska bli en bättre utveckling där, så måste det starta i skolan. Teknik får inte bara vara av män, för män, som det till större delen ser ut idag. Och då får inte heller teknikutbildningarna på gymnasiet vara riktade mot killar eller bestå av killar.

Jag har alltid haft svårt att förstå varför det är så uppdelat. Kanske är det för att jag själv aldrig sett så tydliga skiljelinjer mellan de olika diciplinerna. Teknikbranschen handlar lika mycket om psykologi och retorik som den gör om matematik och programmering.

Nej, jag har ju faktiskt semester idag, så nu ska jag ta mig en titt på Köpenhamn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar