NOD

NOD
NOD-huset i November

torsdag 3 september 2015

Kommunikation, pedagogisk utveckling, och det här med prov.

Vi har fått en del reaktioner på att vi som skola med endast tekniskt program har valt att lägga in kursen Kommunikation - inte egentligen negativa men förvånade. Det är kanske inte riktigt det en förväntar sig. Entreprenörskapskursen, ledarskapskursen och gränssnittsdesignen (även om en emellanåt får förklara det sistnämnda) köper folk, och de hade troligtvis köpt fördjupningar inom programmering eller andra datorrelaterade ämnen...men en kurs som annars främst hittas på beteende- och vårdprogram? Det är rätt kul, och förstås till stor del baserat på de samtal vi haft med de företag vi samarbetar med. Och kanske just för att det inte är riktigt vad man förväntar sig, så är det extra viktigt att den finns här hos oss.

Så var det det här med förstelärare...det är en ny titel för mig, och förstås en ny formell roll - men mest känner jag nu att jag får, åtminstone lite, tid för att göra det jag pysslat med ändå. Fokus nu under hösten kommer att ligga på arbetet med SRS (studentresponssystem). Hur använder vi dessa? Hur följer vi upp dem? Använder vi olika och i så fall - vilka passar när? Digitala lärresurser, och digitala prov ligger också på agendan, men är mer av ett begynnande arbete. Jag tänker mig också se till att filma mig själv vissa lektionspass för att kunna titta på och utvärdera mig själv, samt bygga vidare på det lilla alfatestet jag gjorde i våras med att screencasta återkoppling på elevarbeten. Det ska bli mycket spännande att se hur det faller ut:-)

Jag gillar inte prov. Som lärare alltså. Jag tyckte däremot ganska bra om dem som elev och student i kurser jag inte var särskilt förtust i; då kunde man bara plugga in saker till tentan och sen inte anstränga sig för att gå på djupet. Men som lärare så har jag aldrig varit förtjust i det. Så nu kör jag i gränssnittsdesignkursen småprov varje vecka sisådär 3-5 minuter i början av lektionen, med frågor mixat från tidigare genomgått material, nuvarande material, och kommande material. 4-6 frågor per vecka tänker jag mig. Får se om det ger någon effekt, och i så fall vilken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar