NOD

NOD
NOD-huset i November

torsdag 17 september 2015

Leda Lärande

Så i måndags var alla skolledare, lektorer och förstelärare i Stockholms skolor kallade till fortbildning. det är rätt många...vi är 1000 förstelärare nu, och en bit över 200 skolledare.

Dagens höjdpunkt var Andy Hargreaves, vars bok Professional Capital har skickats ut till skolorna (på svenska, det är mest jag som är skadad och inte vill läsa översatt forskning om jag inte måste och därför köpte den själv). Hargreaves är ganska kritisk mot hur vårt friskolesystem ser ut, liksom mot att fokusera för mycket på PISA. Att absolut hålla ett öga på PISA-resultat, och se det som alarmerande när resultaten sjunker - men att det primära målet inte får vara PISA-rankingen, ty det kan leda till en pedagogik som premierar en för snäv kunskapsutveckling och glömmer bort svårmätbara värden, som även de är viktiga.

Hargreaves bok kanske inte säger något revolutionerande, men den säger mycket som ofta glöms bort. Som vikten av socialt kapital, där han trycker mycket på att ha en öppen och stöttande kultur där man delar med sig av sina erfarenheter och lär av varandra. Detta är tyvärr inte självklart, även om jag kan tycka att det borde vara det.

Resten av dagen gav inte mig personligen jättemycket. Jag hoppas att det blir andra former framöver, där det kan bli mer av ett utbyte och mindre av att sitta och lyssna. Men jag förstår detta som lite uppstart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar