NOD

NOD
NOD-huset i November

fredag 8 augusti 2014

Yay en stol!

Som sagt - så här såg det ut i måndags:



Nu har vi fått lite möbler att arbeta vid också! I tisdags tröttnade jag på att sitta på golvet och byggde således upp en fåtölj av lådor, kopplade in datorn till stora projektorn och högtalarsystemet och jobbade mitt på golvet i stora salen. Fantastiskt ljud och projektorn funkade bra som skärm...men lådorna vad inte helt bekväma att jobba i.


Vi har fortfarande inte fått alla möbler som vi beställt, men det finns arbetsplatser för lärarna, bord i klassrummen och en del stolar. Nätverket på på gång (jag jobbar på eduroamnätet så länge). Kaffe kör jag fortfarande på egen bekostnad i väntan på att vi ska få hit någon sådan maskin.



Augmented reality

Som sagt, så har jag tänkt jobba lite med augmented reality under kommande år. Tanken är att vi ska lägga ett virtuellt lager över skolans verksamhet, som kan byggas på år efter år. Vad detta lager ska innehålla vet jag inte riktigt - jag har en hel del idéer både för den pedagogiska verksamheten och för att bygga skola, gemenskap och historia.

För er som inte har pysslar med AR i någon form tidigare, så kan jag ge ett litet exempel. Jag har till exempel lagt bilden nedanför detta stycke som triggerbild i skolans AR-lager - just nu bygger jag i ett program som heter Aurasma, men detta tänker jag ska utvärderas när vi jobbat ett tag. Denna bild kopplas sedan till annat material - i detta fall en liten film, men det kan vara annat såsom 3D-modeller, andra bilder, ljudfiler eller dylikt. En person som har Aurasma-appen på sin telefon, och prenumererar på kanalen SSIS, ska då kunna hålla upp sin telefon mot bilden, med appen igång, och få upp den film som är länkad till detta. 



Så vad är poängen? Jag menar, jag kunde ju lagt upp filmen på en gång här. Jo, poängen är ju att triggern är objekt som ofta finns kvar i verkligheten. Så kanske vi tar en bild på vår pi-trofé och lägger upp som trigger, och kopplar på små vinnarintervjuer varje år när vi har vår tävling. Om 20 år kan då någon hålla sin telefon (eller hur det nu fungerar år 2034) och titta på vinnarintervjuerna genom två decennier av SSIS historia. Eller låter samtliga elever i avgångsklassen lägga upp en hälsning kopplad till ett fotografi eller en sak i skolan.

Vi ska jobba med det lite under hösten, så jag rapporterar nog mer allt eftersom tiden går.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar